Ambicje językowe polskich seniorów – wyniki badań

Chęć rozwoju i ułatwienie podróżowania to jedne z głównych motywacji do nauki języka angielskiego dla osób po 55. roku życia  tak wynika z badań zrealizowanych przez Tutlo. Już co czwarty Polak w tej grupie wiekowej uczy się języka angielskiego. Jednak spośród tych nieuczących się aż co trzeci badany chciałby rozpocząć naukę języka. Wbrew pozorom seniorzy często wykorzystują w tym celu Internet (64 proc.).

Co motywuje seniorów do nauki języka?

Jak wynika z badań, 38 proc. polskich seniorów deklaruje, że uczy się języka angielskiego. Według 61 proc. spośród uczących się umiejętności językowe ułatwiają podróżowanie, dla 60 proc. to forma dalszego rozwijania się, zaś 35 proc. ankietowanych podaje chęć zawierania nowych znajomości z obcokrajowcami.

Seniorzy coraz częściej wykorzystują znajomość angielskiego także w kontakcie ze znajomymi i rodziną. To wynik coraz częstszych zagranicznych podróży seniorów, nawiązywania nowych znajomości z obcokrajowcami, coraz popularniejszych migracji zarobkowych młodszych pokoleń, a także fakt zawierania związków z obcokrajowcami. Seniorzy coraz chętniej chcą uczyć się języków, by być w stałym kontakcie z wnukami, które urodziły się za granicą i mieszkają tam na stałe. Ten powód nauki wskazuje 28 proc. uczących się języka osób.

– Jak wskazuje nasze badanie, seniorzy w Polsce są bardzo aktywni i otwarci na nowe rozwiązania. Chcą podróżować i zawierać nowe, anglojęzyczne znajomości. Co istotne ponad 80 proc. stwierdziło, że znajomość języka angielskiego jest bardzo cenna i pomocna w życiu codziennym. Te wyniki pokazują nam, że dalsza edukacja, czy też rozpoczęcie nauki języka obcego od początku, pozytywnie wpływa na każdego, bez względu na wiek. Na poszerzanie swoich umiejętności nigdy nie jest za późno – mówi Tomasz Jabłoński z platformy Tutlo.

Co powstrzymuje seniorów przed nauką?

Pomimo tego, że tak duża część społeczności seniorów rozwija umiejętności językowe, to nadal większość stanowią ci, których coś przed tą nauką powstrzymuje. Jedną z najczęściej wskazywanych barier jest brak poczucia potrzeby znajomości języka (30 proc.) oraz problem ze znalezieniem odpowiedniej metody nauki (26 proc.). Względy finansowe wskazuje zaledwie co piąty badany i jest to powód częściej występujący w grupie kobiet (32 proc. vs 14 proc. w przypadku mężczyzn).

O badaniu:

Badanie przeprowadzono na zlecenie firmy Tutlo przez instytut badawczy IQS. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej grupie 300 osób we wrześniu 2019 r.

***

Tutlo to nowoczesna platforma językowa, która umożliwia elastyczną naukę języka angielskiego online z lektorem na żywo. Zapewnia dostęp do ponad 300 anglojęzycznych native speakerów z różnych części świata, m.in.: Wielkiej Brytanii, Australii, Stanów Zjednoczonych czy Kanady. Pomysł na Tutlo zrodził się w głowach Damiana Strzelczyka i Tomka Jabłońskiego, następnie do projektu dołączyli założyciele Angloville „Angielska Wioska”.

Innowacyjność Tutlo została doceniona w programie akceleracyjnym Orange Fab Poland. We wczesnej fazie rozwoju firmy, Tutlo brało też udział w DMZ Toronto. Jest to najbardziej prestiżowy uniwersytecki program akceleracyjny na świecie, który przeprowadził proces inkubacji i akceleracji 317 biznesów, dla których zebrał blisko 400 milionów dolarów finansowania.

Obecnie Tutlo jest najszybciej rozwijającą się platformą do nauki języków w Polsce, korzysta z niej ponad 7000 użytkowników.